[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مين فينا مش بيحتاج الدعاء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟؟!!
كلنا بنحتاج الدعاء
في الخير بنحتاج الدعاء .. وفي الابتلاء بنحتاج الدعاء
طيب بما إننا قلب واحد
وإني أحتسب عند ربنا إن فيه ناس من الموجودين في منتدانا الحبيب ..
إن شاء الله من المستجابة دعواتهم.. لإنهم مع ربنا وبيحرصوا على طاعته
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فكرة .. شوفتها من زمان وكان نفسى نتشارك فيها..ويارب تعجبكم
وفكرة الموضوع ...
ان كل واحد يدخل يقول .. يا جماعة مثلا عندي امتحان... ادعوا لي
ياجماعة عندي مشكلة فى شغلي... ادعوا لي
وهكذا... اولا نخلي الناس تهتم ببعض وتحس كمان ان فيه غيرها مهتم بيها
والفكرة عجبتني جدا خاصة إني لقيت ليها أصل في السنة وعند الصحابة والتابعين زي ما هقولكم في الآخر
فيه كام طلب صغيرين بس
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
*إن اللي يطلب الدعاء يدعي لنفسه هوا كمان
*إنه يعلق قلبه باستجابة ربنا للدعاء مش بدعاء الناس نفسها ليه
*إن اللي يوافق على الموضوع يدعي لكل اللي بيطلبوا الدعاء ولو في ساعتها
*مش لازم الدعاء يكون بالكتابة..لكن لو كان في جزء منه بالكتابة ياريت لإنه بيطمن اللي طلب الدعاء إن فيه ناس معاه
وأنا أتعهد من دالوقتي
إن أي انسان هيطلب الدعاء في الموضوع ده
وانا أِشوف دعاؤه
إني أدعيله من قلبى
لعل ربنا يغفر لي
آخر جزء بس علشان تبقوا مطمنين سؤال وإجابه
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السؤال:
يقول أحد المشايخ إنه لا يجوز طلب الدعاء من المخلوقين وإنما ورد من الاستغفار للنبي –صلى الله عليه وسلم- هو تخصيص للنبي، وعليه لا يجوز التوسل في الدعاء لدعاء الرجل الصالح؟
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مين فينا مش بيحتاج الدعاء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] ؟؟!!
كلنا بنحتاج الدعاء
في الخير بنحتاج الدعاء .. وفي الابتلاء بنحتاج الدعاء
طيب بما إننا قلب واحد
وإني أحتسب عند ربنا إن فيه ناس من الموجودين في منتدانا الحبيب ..
إن شاء الله من المستجابة دعواتهم.. لإنهم مع ربنا وبيحرصوا على طاعته
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فكرة .. شوفتها من زمان وكان نفسى نتشارك فيها..ويارب تعجبكم
وفكرة الموضوع ...
ان كل واحد يدخل يقول .. يا جماعة مثلا عندي امتحان... ادعوا لي
ياجماعة عندي مشكلة فى شغلي... ادعوا لي
وهكذا... اولا نخلي الناس تهتم ببعض وتحس كمان ان فيه غيرها مهتم بيها
والفكرة عجبتني جدا خاصة إني لقيت ليها أصل في السنة وعند الصحابة والتابعين زي ما هقولكم في الآخر
فيه كام طلب صغيرين بس
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
*إن اللي يطلب الدعاء يدعي لنفسه هوا كمان
*إنه يعلق قلبه باستجابة ربنا للدعاء مش بدعاء الناس نفسها ليه
*إن اللي يوافق على الموضوع يدعي لكل اللي بيطلبوا الدعاء ولو في ساعتها
*مش لازم الدعاء يكون بالكتابة..لكن لو كان في جزء منه بالكتابة ياريت لإنه بيطمن اللي طلب الدعاء إن فيه ناس معاه
وأنا أتعهد من دالوقتي
إن أي انسان هيطلب الدعاء في الموضوع ده
وانا أِشوف دعاؤه
إني أدعيله من قلبى
لعل ربنا يغفر لي
آخر جزء بس علشان تبقوا مطمنين سؤال وإجابه
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السؤال:
يقول أحد المشايخ إنه لا يجوز طلب الدعاء من المخلوقين وإنما ورد من الاستغفار للنبي –صلى الله عليه وسلم- هو تخصيص للنبي، وعليه لا يجوز التوسل في الدعاء لدعاء الرجل الصالح؟
الجواب:
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،
نقول قد قال النبي –صلى الله عليه وسلم-: (يأتي عليكم أويس بن عامر مع أمداد أهل اليمن من مراد ثم من قرن كان به برص فبرأ منه إلا موضع درهم له والدة هو بها بر لو أقسم على الله لأبره فإن استطعت أن يستغفر لك فافعل) رواه مسلم، وهذا من أصح الأدلة على مشروعية طلب الدعاء من الصالحين.
ثم نقول: الأصل عدم الخصوصية، الأصل أن الأنبياء جعلوا ليقتدى بهم، فطالما أقر النبي –صلى الله عليه وسلم- على طلب الدعاء منه، فلا دليل على الخصوصية كما ذكرنا، فكما يطلب منه يطلب من أتباعه ومن على سنته –صلى الله عليه وسلم-، وكان السلف -رضوان الله عليهم- والصحابة -رضي الله عنهم- يتوسلون بدعاء بعضهم بعضاً، فهذا عمر يقول: "وإنا نتوسل إليك بعم نبيك" ثم أمر العباس فدعى، وهو توسل بالدعاء وليس بالذات، وكان كذلك قال معاوية: "إنا نتوسل إليك بخيارنا"، ثم أمر الأسود أن يقوم فيدعو فكان يتوسل كما يتوسلون بدعاء الصالحين، فمن بعد أصحاب النبي –صلى الله عليه وسلم- يؤخذ عنه فهم في الأدلة
نقول قد قال النبي –صلى الله عليه وسلم-: (يأتي عليكم أويس بن عامر مع أمداد أهل اليمن من مراد ثم من قرن كان به برص فبرأ منه إلا موضع درهم له والدة هو بها بر لو أقسم على الله لأبره فإن استطعت أن يستغفر لك فافعل) رواه مسلم، وهذا من أصح الأدلة على مشروعية طلب الدعاء من الصالحين.
ثم نقول: الأصل عدم الخصوصية، الأصل أن الأنبياء جعلوا ليقتدى بهم، فطالما أقر النبي –صلى الله عليه وسلم- على طلب الدعاء منه، فلا دليل على الخصوصية كما ذكرنا، فكما يطلب منه يطلب من أتباعه ومن على سنته –صلى الله عليه وسلم-، وكان السلف -رضوان الله عليهم- والصحابة -رضي الله عنهم- يتوسلون بدعاء بعضهم بعضاً، فهذا عمر يقول: "وإنا نتوسل إليك بعم نبيك" ثم أمر العباس فدعى، وهو توسل بالدعاء وليس بالذات، وكان كذلك قال معاوية: "إنا نتوسل إليك بخيارنا"، ثم أمر الأسود أن يقوم فيدعو فكان يتوسل كما يتوسلون بدعاء الصالحين، فمن بعد أصحاب النبي –صلى الله عليه وسلم- يؤخذ عنه فهم في الأدلة